Einde schaakseizoen 2018-2019 in het zicht
door Sander Kletter

Op het moment van dit schrijven staan er nog slechts twee ronden op het programma van de interne competitie volgens het keizerssysteem. Tijd voor enkele bespiegelingen.

Van der Lindebokaal
De strijd om de Van der Lindebokaal werd afgelopen vrijdag beslist in het voordeel van Raymon, die daarmee zijn vierde Van der Lindebokaal veroverde in vijf jaar tijd. Alleen Ardin Bosboom gooide in het seizoen 2016/2017 roet in het eten, daarmee vijf uit vijf voorkomend. Toch werd er in deze editie flink door de van de Lindenaren teruggevochten. De eindzege was allesbehalve gemakkelijk voor Raymon te behalen, die dit seizoen een belangrijke doorbraak maakte. Als schaker is hij toegetreden  tot de schaakelite van de experts. Dat zijn de spelers die een KNSB-rating hebben van 2000 of hoger. Hij had onderweg beslist geen gemakkelijke loting. Vrijwel het hele 1700+ gilde van de club kruiste zijn pad. In de eerste ronde trof hij Sander, de regerend clubkampioen, met wie hij vorig jaar nog de finale om de Van der Lindebokaal had uitgevochten. Raymon wist toen pas in het vijfde beslissende vluggertje de bokaal veilig te stellen. Ook dit jaar eindigde de reguliere partij in remise. Maar Raymon sloeg direct toe in het eerste vluggertje na afloop. In de tweede ronde was Frank de tegenstander. Ook deze kreeg Raymon pas op de knieën via een snelschaakpartij. De derde ronde zou normaliter, gezien het krachtsverschil op papier, een gemakkelijke walk-over hebben moeten worden. Raymon had wit tegen Jo en speelde zijn geliefde Londensysteem. Juist met die opening heeft hij dit jaar uitstekende zakengedaan in enkele toernooien en in de derde klasse van de KNSB-competitie. Hij vloerde er meerdere 2000+ en 2100+ spelers mee. Maar Jo zette de hakken in het zand. In een naar het einde toe steeds wilder wordende partij benutte hij, na een onnauwkeurigheid van Raymon, een tegenkans. Hij sleepte er zowaar remise uit. In het vluggertje na afloop werd hij echter alsnog hardhandig en resoluut op zijn plaats gewezen. In de vierde ronde wachtte Jos, die er ook in slaagde om Raymon op remise te houden. In het beslissende potje snelschaken kwam Raymon op grote materiaalachterstand. Eerlijk is eerlijk, het zag er zelfs uiterst penibel voor hem uit. Maar Jos raakte in de euforie van de mogelijke overwinning het spoor bijster. Raymon daarentegen bleef bewonderenswaardig kalm en vastberaden. Hij won uiteindelijk mede door tijdnood van Jos en kwam zo met de schrik vrij. In de finaleronde was tot slot Henk zijn tegenstander. Raymon kon opnieuw geen vuist maken. Hij speelde wederom het Londensysteem, maar veel te voorzichtig om reële vooruitzichten te krijgen op een overwinning. Het eerste vluggertje na afloop eindigde onbeslist. In het tweede potje liep hij vrij gemakkelijk over zijn moegestreden tegenstander heen. Zonder werkelijk zijn superioriteit te hebben kunnen etaleren in de reguliere schaakpartijen prolongeerde Raymon zodoende zijn titel.
Een en ander doet denken aan de recente schaakpartijen om het wereldkampioenschap tussen Carlsen en Caruana. Die eindigden ook steeds onbeslist. Dat kwam vooral Carlsen op hevige kritiek te staan uit de schaakwereld. In de Rapid partijen na afloop kwam het ware subtiele krachtsverschil tussen de twee kemphanen alsnog duidelijk tot uiting, maar dat is naar de smaak van ondergetekende en vele anderen toch niet helemaal hetzelfde. Wij zien het toch echt veel liever gebeuren als het om het echie gaat. Raymon knoop dat in je oren voor de volgende editie en show ons dan wat je werkelijk waard bent!

Clubkampioenschap & Keizerssysteem
Aan het einde van de eerste helft van het seizoen eindigden JP en Sander op een gedeelde eerste plaats. Op basis van weerstandspunten werd JP aangewezen als de eerste finalist, die mag spelen om het clubkampioenschap 2018-2019 van Schaakclub Van der Linde.
De tweede finalist zal diegene zijn, die de lopende competitie volgens het keizerssysteem weet te winnen. De strijd om die tweede finaleplaats is intussen bijna gestreden. Vrijdag 24 mei en 31 mei zullen de laatste twee officiële speelavonden van de interne competitie plaatsvinden. De finale om het clubkampioenschap zal op vrijdagavond 7 juni plaatsvinden in ons clublokaal. Vorig seizoen bevochten Sander en Jos samen de strijd om het clubkampioenschap, dat in de finale door Sander werd gewonnen. Na ronde 16 hebben ze als enigen meer dan 500 punten bij elkaar weten te spelen in het keizerssysteem, dat in de tweede seizoenshelft is ingevoerd. Dit punten en indelingssysteem kan volgens een voorlopige oppervlakkige evaluatie als een succes worden gekenmerkt. Het heeft de verwachting waargemaakt, dat het opkomst bevorderend werkt tijdens de wekelijkse speelavonden. De vrijblijvendheid van het Lutjebeker systeem stond een hoge opkomst klaarblijkelijk in de weg. Op basis van het keizerssysteem staat Sander momenteel eerste met 536 punten en een score van 73% (9,5 uit 13 partijen), gevolgd door Jos met 513 punten en een score van 71% (10 uit 14 partijen). Er moeten nog drie andere kanshebbers voor de tweede finaleplaats worden genoemd. Allereerst Henk, die op de derde plaat staat met een score van 68% (7,5 uit 11 partijen), Johan op de vierde plaats met een score van 67% (8 uit 12 partijen) en Jarek op de vijfde plaats met een score van 71% (8,5 uit 12 partijen).

Titelprolongatie
Sanders kansen zijn oppervlakkig gezien best aardig om voor de tweede keer clubkampioen te worden, maar dan moet hij zeker in de laatste ronden niet opnieuw uitglijden over een bananenschil, zoals in de negende ronde tegen Henk. Sander speelde daarin met wit, Henk met zwart. Na de twaalfde zet van zwart was de volgende stelling ontstaan: