Competitie A-groep najaar 2017 buitengewoon spannend

door Sander Kletter

Vorig seizoen was er eigenlijk niet veel aan in de interne competitie bij de A-groep. Met maar zeven ronden te gaan en Ardin Bosboom in onstuitbare bloedvorm stond de uitslag eigenlijk al van tevoren vast. Dit seizoen is de situatie echter volledig anders.

Het begon al in de openingsronde op 6 oktober. Een drietal spelers uit de onderste helft van het tienkoppige speelveld deelde hardhandig rake klappen uit. Jan Oord versloeg Jarek Krawczyk, Hemmo Hulzebos pakte Jo bij de lurven en liet als ware hij een vals afgerichte pitbull niet meer los. Wedstrijdleider Christiaan Timmer vergrootte de feestvreugde door Sander Kletter te verslaan. Kletter zag het speciale van die overwinning in en gunde zijn in de A-groep debuterende opponent daarom dat hij hem mocht matzetten.

Christiaan turbo timmerman
Nu de eerste rookwolken zijn opgetrokken, net na ronde vier, ziet de voorlopige stand er verrassend uit. Als een echte Timman blijft Timmer aan zijn smalle pad timmeren. De turbo timmerman schijnt zijn functie als wedstrijdleider dit seizoen bijzonder letterlijk te nemen. Hij leidt de A-groep met drie uit vier, en dat terwijl hij van alle deelnemers het zwaarste programma achter de rug heeft. Christiaan won niet alleen van Kletter, maar in ronde vier ook nog eens van Jos Staats. Tot nu toe wist alleen Jarek de doldrieste opmars van Christiaan richting het eremetaal te dwarsbomen. Timmer wordt op een halfje gevolgd door het 1700+ gilde van de club. Zowel Jan Riemersma als Jarek als Sander moeten genoegen nemen met de voorlopig tweede plaats met 2,5 uit 4. Op zich niet slecht, maar het had bij alle drie beslist beter gekund. In de vierde ronde bracht Riemersma een gedurfd torenoffer in zijn partij tegen titelconcurrent Jarek, maar nam uiteindelijk genoegen met remise. Natrillend vertelde Jarek na afloop dat hij met de schrik was vrijgekomen. Op vrijdag de dertiende oktober, tijdens de tweede ronde, had Riemersma ook al een halfje laten liggen tegen de vader van Jarek, onze fluitende schaakroutinier Jo, die zich uiteindelijk zeer nauwkeurig wist te verdedigen in een technisch gezien niet eenvoudig te winnen eindspel.

Hemmo de hulk
Maar er is meer aan de hand in de A-groep, want Hemmo Hulzebos, op papier de underdog van de A-groep, en net als Timmer promovendus, is spectaculair van zich aan het afbijten, tegen al het elogeweld dat hem om de oren vliegt. Zoals gezegd, hij won tegen alle verwachtingen in zijn eerste rondepartij tegen Jo, die wellicht Hemmo wat had onderschat. In ronde twee rechtte Hemmo zijn rug en wist lang stand te houden tegen Sander, die hem met kleine positionele middelen van het bord schoof. In de gezamenlijke analyse na afloop Hemmo was oprecht benieuwd naar hoe zijn opponent tegen de verschillende spelmomenten van de partij had aangekeken. In ronde drie bleek ook Jarek nog een maatje te zwaar voor Hemmo. Maar in ronde vier kende Hemmo de hulk geen genade voor Eise Schulting, die pardoes mat werd gezet! Wie van tevoren had voorspeld dat Hemmo na vier ronden twee punten op zak zou hebben in de A-groep, zou waarschijnlijk zijn uitgelachen, maar het is wel degelijk de realiteit. En het smaakt hem naar meer. In ronde vijf staat Jos op zijn schaakmenu. De tot nu redelijk draaiende Staats, die als hij zijn uitgestelde partij van Harry Hoebe wint op de gedeelde eerste plaats komt met Christiaan, is hierbij dus alvast gewaarschuwd!

Wat ik me nog afvraag: ‘Is het tot nu toe net zo spannend in de B-groep?’

De voorlopige stand in de A-groep is (waarbij moet worden opgemerkt dat nog niet alle partijen zijn gespeeld):

1) Christiaan Timmer – 3;
2) Jan Riemersma, Jarek Krawzcyk, Sander Kletter – 2,5;