(overgenomen van “de schaakreporter”)

Van der Linde – ESG:  2,5-1,5

Verslag schaakreporter: Het werd een lange en spannende wedstrijd. Het begon wat tam met een remise aan bord 2, maar daarna werd het spannend. Aan bord 1 liet de Emmer witspeler Struik een stuk instaan. Nemen zou leiden tot verlies. Zwart (Raymon Oord) kwam echter met een tussenzet waardoor de dame moest wijken en het stuk wel genomen kon worden. Dat de dame geofferd kon worden was wel gezien maar over het vervolg ontstonden waandenkbeelden bij wit. Die durfde het niet aan maar moest daardoor met een stuk minder verder. Optisch nog wat aanvalskansen maar die werden vakkundig om zeep geholpen. Gelijktijdig werd aan bord 3 door ESG-er Boontje een kwaliteit gewonnen en hoewel hij nog wat gemene trucjes moest ontwijken werd de winst wel binnengehaald. En zoals bij beker eigenlijk hoort moest het laatsste bord beslissen. In een paardeindspel met een pion meer wist de ESG-er Hondema langzaam met de pluspion naar voren te komen en uiteindelijk daardoor de partij en de wedstrijd te winnen.

Verslag ESG: ESG 1 wint op bezoek bij de Bovenburen Van der Linde uit Winschoten in

2e ronde Nosbo-beker

Van der Linde uit betekent een wedstrijd spelen te Winschoten in een oud schoolgebouw (Bovenburen) dat nu dienst doet als sociaalcultureel centrum in een wijk aldaar. Qua rating niet een onmogelijke opgave. Maar we waren gewaarschuwd na de eerste ronde Nosbo-beker waarin we ons slechts plaatsten via de Tie-break snelschaken. Maar deze keer lukte het de vis regulier op het droge te trekken.

Maar daar was inzet tot in de kleine uurtjes voor nodig, zoals ook uitvoerig op onze ESG-App werd gecommuniceerd. Jan van Os was als eerste klaar aan bord 2 na een gedegen remise met zwart tegen Frank Hartog. Hij nam de honneurs van het Appen daarna waar, waardoor het thuisfront desgewenst “live” kon meegenieten. Leuk al die reacties!

Aan bord 1 met Marcel ging het in eerste instantie ook heel voortvarend tegen jeugdig talent Raymon Oord. Een bekend stellingstype voor Marcel en een tegenstander die zich openings-technisch niet geheel op de hoogte wist. Maar in de tactische fase ging er toch net wat mis. Een zeer kansrijk offer van Marcel op de gerocheerde koningsvleugel van Raymon werd even later beantwoord met een tegenoffer in het centrum. De zwartspeler kwam beter uit de verwikkelingen en won uiteindelijk. Op de terugweg in de auto kon Marcel melden dat de machine era aan te pas moet komen om thuis te achterhalen wat er net niet goed was gegaan.

Alle hens aan dek dus voor de overige twee ESG-ers. Maar gelukkig stond Willem Boontje heel prettig vanuit een hem bekende opening. Zwartspeler Jarek zag zich opgezadeld met een slechte witte loper (binnen de keten) en alle zware stukken van wit(Wiilem) gericht op zijn koningsstelling. De druk nam dusdanige vormen aan dat uiteindelijk materiaalverlies niet te voorkomen was. Een meer dan verdiende zege van Willem en zo stond de stand weer gelijk.

Bleef overbord 4. Aan het duel Sander Kletter en Evert Hondema (ik dus) lag een langdurig strategisch gevecht ten grondslag. Vermoedelijk lange tijd binnen de remisemarge. Maar in de afwikkelingen naar het eindspel ontstond dusdanige onbalans dat ik een vermoedelijke winnende pion kon winnen. Een enkel paardeindspel met 3 pionnen tegen paard met 2 pinoonen. Na lang manouvreren werd uiteindelijk op de 86-ste zet de vis op het droge getrokken. Klokslag 12 uur. Het was mooi geweest en de uiteindelijke uitslag ook mooi.

Vanwege onze overwinning werden de consumpties door ons genoten aan ons kwijtgescholden. Een mooie geste van Van der Linde!!