IN MEMORIAM

Jo Krawczyk, 1939-2023

Het nieuwe schaakseizoen is weer begonnen. Je kijkt als schaakclub dan terug op een succesvol seizoen waarbij we zowel intern als extern met de senioren als de jeugd een hele goede prestatie hebben neergezet. Onder andere onze interne toernooien met bijna de hele club aanwezig.

Wie ook altijd aanwezig was, was onze Jo Krawczyk, schaakvriend en erelid van schaakclub Van der Linde. Zelden liet hij een vrijdag voorbij gaan om niet te gaan schaken op onze club. Hij had een hekel aan de zomerstop. Betekende voor hem dat hij 2 maanden niet naar zijn geliefde club kon gaan. Begin september op de Algemene Ledenvergadering was hij er altijd als eerste. Is de koffie al klaar?, vroeg hij dan. Tijdens de vergadering had hij altijd een eigen positieve mening over het jeugdbeleid: “Als het aan mij zou liggen betaalt de jeugd geen cent contributie”. Een heel mooi streven van Jo, waar iedereen in principe achterstond. Helaas, door de gestegen kosten konden we als bestuur niet aan zijn wensen voldoen.

Als je het over Jo Krawczyk hebt, dan heb je het over de jeugd. Meer dan 50 jaar de motor van Van der Linde voor onze jeugdafdeling. Begonnen op o.a. de Jachtlaanschool in Winschoten en vervolgens de jeugd gemotiveerd om op de schaakclub te gaan. Jo is daar heel succesvol in geweest. In de hoogtijdagen hadden we 50 jeugdleden, dankzij zijn inspanningen en vooral dankzij zijn unieke manier om de jeugd te binden aan het schaakspel. Hij heeft vele successen gekend met de jeugd, zowel met de jongensteams als ook met de dames jeugdspelers. Ook is Jo tot aan de zomervakantie schaakleraar geweest op een school in Weener (Dld).

We gaan de komende jaren bij Van der Linde proberen onze jeugd net zo succesvol te begeleiden als ons grote voorbeeld. Hij ging ook mee met de vooruitgang:
Vroeger meneer Krawczyk, later meester Jo.
Jo heeft nu zijn eeuwig schaak gevonden.

Beste “meester” Jo, wij gaan jou elke week missen op onze schaakclub.