Programma Van der Linde Speakers Corner

Het is alweer een maand geleden dat Arie Bosman op vrijdagavond 27 september zijn clubgenoten vermaakte met enkele wijsheden, gelardeerd in een vleugje schaaktheorie. Er is ondertussen van alles gebeurd op de club, waaronder de nipte zege in de NOSBO competitie op het incomplete team van Bedum 1 gisteravond en de kortstondige maar roemrijke eerste plaats van Christiaan op de clubranglijst.
Hoe dan ook, Arie was de eerste spreker van de nieuw in dit seizoen gestarte Van der Linde Speakers Corner. Het leuke was dat de belangstelling daarvoor bijzonder groot bleek! Enthousiast als hij is voor het schaakspel deed hij zijn verhaal zelfs twee keer. Tijdens de evaluatie is besloten dat toekomstige sprekers dát kunstje niet hoeven te herhalen. Wie geïnteresseerd is in het verhaal van de spreker, en daar nog even op moet wachten, kan om de tijd te doden bijvoorbeeld gaan vluggeren of zijn partij van die avond analyseren met zijn tegenstander, buddy of een andere clubgenoot.
Arie vertelde onder meer over het begrip ‘zwakke velden’ en gaf de waardevolle raad om elke zet opnieuw weer goed rekening te houden met al de mogelijk te verwachten zetten van je tegenstander. Het wezenlijk belang daarvan demonstreerde hij aan de hand van enkele spectaculaire partijen van tot de verbeelding sprekende ‘heavy duty’ supergrootmeesters.

Vrijdagavond aanstaande zal Sander K. als tweede spreker aantreden in de maandelijkse Speakers Corner van Van der Linde.

Het programma voor de rest van het seizoen ziet er als volgt uit:

Sander Kletter  25 oktober

Jos Staats 29 november

Jarek Krawczyk 20 december

Henk de Ridder 31 januari 2020

Frank Hartog 28 februari

JP Koppenaal 27 maart

Johan Dijkstra 24 april

Noteer de data al vast in je agenda en tot de 25ste!

Sander Kletter, 19 oktober 2019