Eerste ronde Bekertoernooi
Afgelopen vrijdagavond 20 september vond de eerste ronde van het Bekertoernooi 2019/2020 plaats. De number one seed, onze clubFederer, die twee weken geleden opnieuw de jaarlijkse snelschaaktitel voor zichzelf opeiste met 15 uit 15, ontbrak, omdat zijn opponent Sander W. had afgezegd. De clash der jeugdigen in de bekerstrijd zal dus op een later moment plaatsvinden. ook Han Wildevuur had afgezegd. Het was een genoegen om Frank Hartog terug te zien in onze gelederen. Na een seizoen van bijna permanente afwezigheid liet hij overtuigend zien het spelletje beslist niet te zijn verleerd. Hij rekende op solide wijze af met de taaie bekertegenstander Jacques. Het topgevecht van de avond vond plaats in een duel tussen de twee verliezend finalisten van het vorig seizoen. JP, de verliezend finalist om het clubkampioenschap, nam het op tegen Henk, de verliezend finalist om de Van der Linde beker. Het gevecht eindigde in een nerveus makende maar spannende tijdnoodfase, waarbij JP gewapend met een toren tegen het paard van Henk uiteindelijk aan het langste eind trok. Opmerkelijk was de partij van Jos tegen Yannick. Jos won de partij na een vroegtijdig en zeer discutabel loperoffer op f7. Maar waarom ook niet, Tal won in zijn glorietijd al zijn partijen met incorrecte toren, schijn- en dameoffers. Arie en Sander deden zakelijk wat ze aan hun stand verplicht waren: tegenstanders Hemmo en Maxim werden vakkundig gekraakt en geradbraakt. Bassam kan soms uit zijn schaakslof schieten. Gisteravond was hij weer eens op dreef. Hij behaalde een overwinning op Cisko, die juist duidelijk niet zijn avond had. Hij werd notabene pardoes midden op het bord schaakmat gezet. Jo won geruisloos van Benjamin. Christiaan won zijn partij tegen Inno na een langdurige strijd. Omdat Han en Jan niet waren op komen dagen speelde Jarek een gelegenheidspartij tegen Jaap Dijkstra, die hij eenvoudig won. Tot slot de partij van Johan tegen Hensen. Met een paard meer in een dubbel toren eindspel met vijf pionnen kostte het onze geliefde voorzitter in tijdnood, terwijl hij nauwlettend in de gaten werd gehouden door een zeventallig uiterst kritisch publiek, de nodige moeite om Hensen beslissend pootje te lichten, waarin hij uiteindelijk slaagde. De eerste ronde zit er dus alweer op. Door zijn: Arie, Bassam, Christiaan, Frank, Johan, Jo, Jos, JP en Sander.

S.E.S.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van vorige week werd met groot enthousiasme van alle aanwezigen een initiatief van Arie en Sander omarmd. De beide heren hopen met project S.E.S. de clubcultuur van Schaakclub van der Linde een stimulerende zet te geven. S.E.S. staat voor SAAMHORIGHEID, ENTHOUSIASMERING en SPELVERBETERING. Voor iedereen volgt hierbij kort en bondig uitleg, speciaal bedoeld voor diegenen die niet aanwezig waren op de jaarvergadering. Wat is S.E.S. en hoe gaat het in zijn werk? Het bestaat uit twee elkaar aanvullende initiatieven, die elk begin dit seizoen van start zullen gaan. |
Ten eerste zal iedere maand een spreker op vrijdagavond laat in de ‘VAN DER LINDE SPEEKERSCORNER’ een pitch / spreekbeurt / minicollege verzorgen van ongeveer twintig minuten over een stukje schaaktheorie naar eigen keuze. De acht geplande sprekers voor het komende seizoen zijn Arie, Frank, Henk, Jarek, Johan, Jos, JP en Sander. De Van der Linde Speekerscorner vindt plaats met behulp van het grote demonstratiebord om circa 23 uur in ons tweede clublokaal, waar de jeugd wekelijks speelt. Arie en Sander gaan ervan uit dat samen als clubgenoten/schaakliefhebbers bezig zijn met het geliefde edele denkspel niet alleen gezellig, maar bovendien ook heel leerzaam kan zijn! Vrijdagavond 27 september zal Arie dat laten zien. Als mede initiatiefnemer zal hij dan in de Van der Linde Speekerscorner de spits afbijten. Eind oktober, de precieze datum volgt nog, zal vervolgens Sander ook een enthousiasmerend schaakpraatje houden. Iedere clubspeler die zin heeft is welkom bij de maandelijkse Van der Linde Speekerscorner.
Ten tweede is er het ‘VAN DER LINDE BUDDY SYSTEEM’. Dit komt er op neer dat alle spelers van de club onder de achtste plaats van de eindlijst van vorig seizoen de mogelijkheid wordt geboden een van de acht sprekers als ‘BUDDY’ te vragen voor het komend schaakseizoen (klein voorbehoud: van Frank weten we nog niet of hij hier ook aan meedoet). Wat kan een schaakbuddy voor je betekenen? Hij kan je bedelven onder opdrachten en kilo’s huiswerk bezorgen. Je zou nachten lang met hem kunnen skypen en wereldwijd schaaktoernooien af kunnen reizen. Je zou samen in therapie kunnen gaan of een zen week kunnen houden. Je zou bij hem kunnen uithuilen na nederlagen. Je zou gezamenlijk iedere overwinning van de pupil kunnen vieren met een biertje, of met meerdere biertjes! Je zou met de buddy al je gespeelde partijen kunnen analyseren. Alle gekheid op een stokje, het uitgangspunt is heel simpel: elk buddy duo bepaalt in onderling overleg wat de stimulerende taak van de buddy inhoudt en hoe vaak, waar en wanneer er samen iets wordt ondernomen. Geheel vrijblijvend dus, gewoon leuk, en waarschijnlijk effectief niveau verbeterend! Onder luid gekrakeel, als betrof het een lagere schoolklas, werden op de jaarvergadering in luttele minuten al de volgende buddyduo’s geformeerd: Arie en Maxime, Johan en Hensen, Johan en Jaap, Jos en Christiaan, JP en Hans. Voor de hier niet genoemde clubgenoten schroom vooral niet als het Buddy systeem je leuk lijkt om op een buddy af te stappen. Wat let je, nee heb je, ja kun je krijgen!

Sander Kletter, 21 september 2019