(overgenomen van de website van het Emmer schaakgenootschap)
Verslag bekerwedstrijd ESG 2 tegen Van der Linde 1.
Hoewel het tweede bekerteam van ESG een thuiswedstrijd had, was dat niet aan de uitslag te zien.
Thuisvoordeel kan een rol spelen, maar niet als het ratingverschil wel erg groot is.
Maar goed, er moet natuurlijk wél even geschaakt worden, anders kun je zonder te schaken de punten reeds aan de tegenstander doen.
En natuurlijk, fanatiek als we zijn, werd er flink wat strijd geleverd.ESG2- vd Linde

(rectificatie: de tegenstander van Anneke was niet Jo Krawczyk maar Jarek. Die heeft een rating van 1736.)

Einduitslag derhalve 1-3.

Bord 1. Raymond verloor kansloos tegen zijn bijna naamgenoot Raymon Oord.
Hij stond (met wit ) vanaf de opening , min of meer onder druk, en die druk nam naarmate de partij vorderde alleen maar toe. Hij had even de illusie dat er misschien een remise inzat, maar dat was ook echt maar “even”.
Bord 2. Sergei kwam heel behoorlijk uit de opening, en bleef ook tijdens het middenspel goed partij bieden. Zijn tegenstander kwam op een gegeven moment met een paar zeer goede zetten, waardoor Sergei te veel tempo verloor en uiteindelijk de partij verloor.

DSC_4203 (2)
Bord 3. Anneke heeft een puike partij gespeeld. Kreeg ook alle lof van haar tegenstander.
Er zat zelfs meer in dan een remise! Chapeau!

DSC_4201 (2)
Bord 4. Sebo stond in het eindspel 2 of misschien zelfs 3 pionnen achter. Hij blijkt op het punt gestaan te hebben om op te geven. Tóch is hij doorgegaan en wist er een remise uit te slepen . Klasse gedaan!

Resumerend:
Als Raymond en Sergei óók gepiekt hadden, dan had er meer ingezeten, maar dan moet ook echt alles meezitten!
Ter informatie; Gezamenlijke rating 4-tal van der Linde: 7189
Gezamenlijke rating 4-tal ESG2 : 5832 VERSCHIL 1357 : 4 = 339 (GEM.)

J van Os